Gisteren in mijn app....een foto van een jonge man onder een vlag met aan de vlaggenstok een tas. In deze periode van het jaar op zich niet vreemd, de route naar het examen dit jaar voor iedereen wel. Het woord examen is wellicht iets om bij stil te staan...in ons onderwijssysteem is het een bekroning/ afsluiting van een periode. Tegelijkertijd lees ik in een landelijk nieuwsblad dat 'de wet faalt' zorgleerlingen gaan toch niet naar een 'gewone' school.
Persoonlijk heb ik mijn bedenkingen bij het woord 'gewone', want wat is dat een gewone school..... Scholen zijn naar mijn beleving uniek in hun eigen identiteit, er is niks gewoons aan. Sommige leerlingen gedijen beter in de cultuur van de ene school, terwijl andere leerlingen iets anders nodig hebben. Op het gebied van onderwijsondersteuning is dit al niet geheel anders, sommige leerlingen hebben gewoon echt de behoefte aan een school die specifiek op hun onderwijsbehoeften is ingericht.
Passend Onderwijs is niet tot bloei gekomen zoals het op voorhand was bedacht, dit is te wijten aan een combinatie van budget, samenwerking tussen scholen, ouders en hulpverleningsinstanties en kennis. De groei van het speciaal onderwijs is na een daling in de beginperiode van het Passend Onderwijs weer gesignaleerd, maar is dit verkeerd..... Kijken naar wat er niet goed gaat zit in onze DNA, kijk maar naar het nationaal voetbalelftal... we hebben genoeg bondscoaches in goede maar vooral in slechte tijden. Toch zijn er talloze voorbeelden in het land waarbij leerlingen wel de juiste ondersteuning krijgen van een 'gewone' school, leerlingen die 'vroeger' wellicht naar het speciaal onderwijs waren gegaan. Ook onstaan er constructieve samenwerking tussen het 'speciaal' en 'regulier' onderwijs, schitterende resultaten hierbij tot gevolg.
Dat we kritisch moeten evalueren op de wet Passend Onderwijs is duidelijk, maar laten we hierbij niet op de 'rewind' knop drukken, dit zou zonde zijn van alle geleverde inspanning. Terug naar de jongeman onder vlag. Inmiddels heb ik het voorrecht om hem een jaar persoonlijk te mogen begeleiden, een jaar geleden zat hij als 15/16 jarige thuis. Door het geven van vertrouwen, samenwerking met ouders begon hij te groeien in zijn zelfvertrouwen. Kijken naar de mogelijkheden ipv de onmogelijkheden, dit bespreekbaar maken. Een zoektocht naar een school die hem wilde opnemen in hun leerlingenbestand, een mooie samenwerking met het regionale samenwerksverband die hierbij faciliteerde, het vinden van een stagebedrijf die ruimte bood om te ontdekken waar zijn persoonlijke kwaliteiten lagen. Deze jongeman heeft gisteren te horen gekregen dat hij toegelaten is op een MBO 2 opleiding en een werkgever die verder in hem wil investeren... schitterend. Heeft hij een diploma...nee, maar wel ontzettend veel geleerd.
De laatste jaren heb ik ontdekt dat het begeleiden van persoonlijke – en organisatorische leerprocessen mijn passie heeft. Rondom Passend Onderwijs heb ik de laatste jaren veel ervaring opgedaan, dit heeft me veel inzichten door leerervaringen gebracht. Kernwoorden als luisteren, samenvatten, onderzoeken, uitvoeren, reflecteren in een herhalend proces hebben me in de praktijk veel gebracht. Of het nu een persoonlijk ontwikkelingsproces betreft of een organisatorisch proces, graag draag ik hier mijn steentje aan bij.
Voor vragen, bel of mail gerust!
T: 06 12698420
E: info@onderwijs-coach-advies.nl